Whales, Wales en nog meer..zeeolifanten! - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Charlie Luijk - WaarBenJij.nu Whales, Wales en nog meer..zeeolifanten! - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Charlie Luijk - WaarBenJij.nu

Whales, Wales en nog meer..zeeolifanten!

Door: Charlie

Blijf op de hoogte en volg Charlie

10 September 2015 | Argentinië, Puerto Madryn

Zondag 6 sept 2015

J'arrive! Echt keihard als een blok geslapen, gewoon een soort van uitgerust! Om 8.15 uur stap k uit m'n bus, een uur eerder dan gepland. Meteen opzoek naar m'n hostel, die k na 10 min zoeken vind maar dicht blijkt te zijn omdat er een filmcrew verbleef. Wel nog even een dude van me af moeten duwen die me, laten we het op gastvrij houden, vol op m'n mond probeerde te zoenen als teken van welkom. Nah, ben ik iets te nuchter voor, dus duwde 'm van me af voor hij de kans kreeg. 'No?' Zegt hij vragend, teleurstelling in z'n ogen op zo'n manier dat ik me, terwijl toen k weer naar buiten liep, me serieus heb afgevraagd of ik nou zo stom en afstandelijk Nederlands reageerde of dat hij nou zo vrij en overspontaan was. You tell me!
Tweede hostel, La Tosca, wel plek. Superleuke meid Deborah, sowieso omdat ze Engels spreekt ;-), en meteen van alles vertelt, uitlegt en me ontbijt en thee brengt. Ontbijt in Argentinië: cake! Verse, homemade, 4 soorten om te proeven cake. Emigratiepapieren, anyone? Awesomeness!
Boek een stapelbed voor 2 nachten, en terwijl ik m'n overheerlijke cake eet vraag ik Deborah wat ze me aanraad hier te gaan doen en zien. Tja, weet wat je vraagt aaneen local, ze trok ongeveer alles uit de kast. Walvissen kijken, hier op het strand vanaf 13.30 ivm vloed, walvissen van heel dichtbij zien tijdens een boottrip, een tocht maken met de auto door het national park en onderweg walvissen, zeeleeuwen en zeeolifanten spotten, zwemmen met wilde zeeleeuwen (whaahh!!), zeeolifanten gaan bekijken van een paar mtr afstand...en...en...en...als een Charlie in Disneyland, zo hyper en blij ben k als k al deze opties hoor. Teveel om over na te denken, en afgezien van de eerste optie kost alles natuurlijk geld. Maar even goed over nadenken :)

Dus dump ik eerst m'n spullen en ga ff lkkr douchen. Tis hier nu net voorjaar, de jaargetijden zijn vergeleken bij ons net andersom, en tis een soort van fris maar in het zonnetje is het heerlijk. Ik leef een btje uit m'n rugzak alsof k in de bergen loop, gewoon spijkerbroek en shirt met trui en vest, om de 1/2 dagen wat schoons. Geen 30graden en je de hele dag kapot zweten heeft ook z'n voordelen ;) Moet wel echt een jas gaan scoren ergens, anders ga ik de vrieskou niet overleven als ik in Ushuaia ben.
Na m'n douche ga ik het stadje in, richting het strand. Compleet uitgestorven overal, duurt ff voordat k doorheb dat het zondag is en ze hier nog echt aan zondagsrust doen. Als ik de boulevard oploop en richting zee kijk moet ik echt 3x knipperen met m'n ogen. In de verte zie ik iets zwarts uit het water komen en weer neerplonsen. Serieus, een walvis. In zee. Vlak voor m'n neus. Die een feestje aan het vieren is. Ik heb denk k echt met m'n mond open staan kijken. Komen wij aan met onze Noordzee. En een paar kwallen.
Ik kan er naar blijven kijken, te bizar. En ook gewoon niet op foto vast te leggen. Ik loop over het strand richting de pier die een heel stuk de zee ingaat, hoopte dat ik ze daar nog van dichterbij kan zien. Das helaas niet zo, maar nog steeds blijft het als een magneet werken en blijf ik er naar kijken. Wauw.
Na een tijdje begin ik wel trek te krijgen en ben ik benieuwd wat de strandtenten hier serveren, de paar die hier staan tenminste. Tis een btje een kaktent waar ik naar binnen ga, en nadat de ober me van top tot teen bekeken heeft vraagt hij zuinig: baños? (toilet) Ach ja, ik breng graag diversiteit, zkr met m'n dreads, dus ik glimlach heel schattig en zeg: no thank you sir, i'd like to eat something. Dus hij brengt me naar een tafeltje en zo zit ik tussen de opgedirkte Argentijnen die allemaal sjiek de friemel aan het eten zijn. Omdat de prijzen me in het algemeen eigenlijk best wel tegenvallen, kijk ik heel neutraal maar enigszins nerveus naar de kaart. Pfuw. Normaler prijzen. Dan kan er ook wel een glas chardonnay bij :D die komt alleen per halve liter hier kom ik achter als de over een schattig klein flesje wijn aan m'n tafel komt openmaken. K heb er gegrilde langoustines bij besteld (aangezien dat het enige was wat k van de kaart kon ontcijferen, en al een x eerder op had een paar jr terug (ookal hou k niet van vis en zeezwemdingen). Maar, eerlijkheidshalve gebied me te zeggen dat het erg lkkr was, zkr met m'n wijntje. Die binnenkwam als een bom hahaha, ookal deed k rustig aan. Het was immers pas half 2 ;-) lkkr pimpelen, Plini luisteren, blog schrijven en als ik opkijk door het raam walvissen die ademhalen en zo nu en dan een goeie jump maken. Even lkkr in m'n eigen wereld. Lovelyness.

Enige tijd daarna, als k zkr weet dat ik niet zwalkend over straat zal gaan (kiddin'), zoek k eerst nog een ATM om m'n excursies van morgen te betalen. Het vinden blijkt geen probl, geld eruit krijgen wel. Nou heb k dat eerder meegemaakt, maar niet dat ik serieus 7 verschillende automaten moest proberen en het uiteindelijk nog niet gelukt is. Hm. Das een klein probleempje. Credit Card dan maar. Pas bij de laatste krijg ik er geld uit. En dan ook maar 700 peso's per keer, (ong €70,-), meer krijg je er niet uit. En lkkr €4.50 per transactie betalen. Slapend rijk worden die bankiers. Anyhow, gelukt dus uiteindelijk, maar toch ook wel ff spanend ;) nog even langs de supermarkt hier voor wat fruit en drinken morgen, theetje drinken in het hostel, btje appen en bloggen met Nederland en dan lkkr naar bed.
XOXO C.

Maandag 7 sept 2015

Voor het eerst in lange tijd dat ik wakker ben geworden van een wekker. Ik zou tussen 8.00-8.20 opgehaald worden, maar met dat k m'n kamer uitloop naar de gezamenlijke ruimte wat ook het ontbijt is, staat die Chick al op de stoep. Nog 2 Spaanse meiden die meegaan, en onderweg pikken we nog 2 meiden op. Natuurlijk, hoe kan het ook anders, Nederlandse meiden. Naja, meiden...begin/halverwege 30 denk (Jajaja kweet hoe oud k ben) maar best wel heel erg bekakt met allebei een bejaardengiebel. Jeeej.
We rijden met het busje richting het national park Peninsula Valdes(PV), beschermt gebied waar het hele jaar, afhankelijk van het seizoen, temp vh water enz, walvissen komen om voort te planten en een jr later op de wereld te zetten (das dus nu!), zeeolifanten idem verhaal, pinguïns (die zijn er pas vanaf half/eind sept helaas) dolfijnen (ook niet nu) en zeeleeuwen idem verhaal. PV is een soort eilandje wat nog net aan Argentinië hangt en waar we dus naartoe onder weg zijn.
Eerste stop is vlak voor me PV binnenrijden, groot stuk open zee waar je weer van heel dichtbij walvissen kan zien. Misschien als je dit elke dag ziet dat je het gewoon vindt, maar ik blijf er weer gebiologeerd naar kijken. We rijden verder het park in, waar je je eigenlijk niet veel van voor moet stellen. Het regent hier maar 300 mm per jaar, en dat is goed te zien aan de planten die er groeien: die zijn er niet, op een bepaalde struik na die blijkbaar wel zonder water kan en aardig aan het doorwoekeren is. De weg is slecht, zacht uitgedrukt, maar das het avontuur he ;) een reis zonder lekke band of kapotte motor is geen reis!
We komen aan in Puerto Piramides, vanwaar de boten de zee opgaan om de walvissen van dichterbij te bekijken. Superkicke :) bij nog steeds gebrek aan een jas heb k maar een shirtje zonder en met lange mouwen, een vest, een trui met cappu en sjaal aangedaan. Met goedkomen toch?

Nah, met dat we met een mannetje of 15 in het bootje de zee opvragen heb k al geen gevoel meer in m'n vingers, ziet m'n hoofd eruit als een ijsklontje en kan ik alleen nog maar het woord bibber uitbrengen. To do: jas kopen.
Alle klaag en kou verdwijnt als we een mamma walvis met haar baby zien zwemmen die ook nog eens heel dichtbij komen. Ik klim op de verhoging die op de boot is gebouwd, zodat ik ze beter van bovenaf kan zien. Magnefique, zo immens groot en beweegt zich zo elegant door het water. Wauw.
Zo dobberen we anderhalf uur op het water, probeer k vast te leggen op beeld en camera wat ik zie maar wat gewoon niet lukt. Je moet het gewoon gaan meemaken :)
Terug aan land, even een btje ontdooien en lunchen (die k afgezien van een banaan niet echt bij me had, dacht dat het incl was danwel we wel ergens wat konden halen) Naja, heb nog genoeg lovehandle-vet ;) We rijden door, ong anderhalf uur door de wijde vlakte waar we af en toe wel dieren zien die blijkbaar ook geen behoefte hebben aan water. Een soort antilopen, maatje groter dan dat, vooral zwangere vrouwtjes die nog steeds redelijk soepel over de hekken springen, konijnen wat geen konijnen zijn want deze zijn een slag groter en hebben hele kleine oren en struisvogels wat geen struisvogels zijn want deze zijn een maatje kleiner. Snapt u het nog?
We komen aan op de andere kant vh eiland, waar de eerste zeeolifanten zijn aangekomen na lange reizen om zich hier uit te leven en te kroelen, heel veel te kroelen en heel veel babies te maken. Wat een leven :)
En wat een logge lompe en, sorry maar geen ander woord, oncharmante eigenlijk lelijke beesten...denk dat de almachtige creator een offday had toen die deze schepsels maakte. 'K heb al een olifant met een slurf en een walvis, lkkr groot, en een zeeleeuw...en een gewone leeuw, dus weet je wat: Zeeolifant it is! Want dat eet zo lkkr makkelijk. Met die slurf. In zee.' Dus.
Klein tochtje door de duinen om nog meer te zien, en zo ook een heel wijds uitzicht op zee waar eveneens een aantal walvissen rondzwemmen. Ik ga het niet nog een x zeggen. Awesomeness.

Dan weer een lange rit terug, onderweg nog even gestopt bij een klein museum maar was k als snel klaar mee. En die 300mm per jaar? Daar viel iig iets van toen we terugreden. Weird. Wellicht omdat k weinig gegeten had, maar k was aardig gesloopt toen we tegen 18.00 weer bij het hostel waren. Geniale dag, dat wel :) heb nog heel erg getwijfeld of k met de zeeleeuwen zou gaan zwemmen de volgende morgen, maar uiteindelijk niet gedaan (€140,- en heb het gevoel dat er iets nog veel vetters aankomt...Zo niet, dan heb ik dikke spijt!)
Ik heb al sinds de terugrit megatrek, maar mezelf voorgenomen zelf te koken ipv ergens te eten. En k moet echt echt jas hebben en de winkels zijn nu open dus k ga eigenlijk meteen door het stadje in.
Wat een drama was dat. Een aantal (sport)winkels gevonden die wind/winterjassen verkochten maar serieus allemaal tussen de €300-500. Ik heb echt 3x gekeken en opnieuw omgerekend aangezien rekenen vroeger nou niet een van m'n sterkste vakken was. Bizar. Uiteindelijk liep k voor de 2e x langs een Primark achtige winkel en ben k daar maar naar binnen gegaan. Maakte helemaal niks uit!! Voorzover er damesjassen liggen, nepleren megalelijke ordinaire dingen waar je eerder geld voor toe zou moeten krijgen ipv betalen:€110,-. What the freggels is wrong with those people? Mannenafdeling dan maar? En dan, heel diep weggestopt, een blauwe synthetische jas, zacht stofje aan de binnenkant, zonder cappu helaas en eigenlijk gewoon ook best heel erg lelijk, maar...€25,- baby! Match made in heaven. NeXT stop: supermarkt.

Als je denkt dat kleding kopen al een probleem is, ga dan eens gewoon een paar boodschappen halen. Dramatisch, en wat heb ik het eigenlijk met deze mensen te doen. Ik hoorde en las al dat de inflatie gigantisch is geweest de afgelopen tijd, maar dat is zeker in de supermarkt heel goed te merken. Sowieso is het assortiment klein, en als ze iets wel hebben bijv. tomatenpuree, dan meteen 30 verschillende merken en een heel pad vol. Ik ga voor pasta(volkoren alst ff kan) en tomatensaus met groente. Well, good luck with that! Ok, pasta was te doen, afgezien dat het zakje volkoren €5,- was, dan maar spinaziespaghetti. Saus...tompuree genoeg en daar is echt wel een saus van te brouwen maar dan wel met extra kruiden en dingen. Uiteindelijk vind k een zakje waar salsa opstaat, wat mij meer deed denken aan tortillasalsa, maar op het plaatje was toch echt iets van pasta te zien.
Groente. GROENTE? Wasda? Kan je dat eten? Zoiets moeten ze gedacht hebben in Arg toen dat ontdekt werd want het is niet te koop. En zo wel dan is en de kwaliteit slecht en echt niet te betalen. Maaltijdsalades? Hebben ze niet. Komkommers dan? Nope. Met mazzel een verdwaalde tomaat. Hm. Blikjes groente dan maar? Om enigszins iets qua gezond erin te doen maar een blikje doperwten/mais, bruine bonen is ook weer zo wat... Wel grote rode danoontjes gevonden die ze hier per 2 verkopen. Da snappen ze dan weer wel ;) Heaven!
Lang verhaal kort, hostel gegaan, gekookt, een hap genomen en was echt niet lkkr. Zure saus, uitgelubberde erwten, bbrrr. Toetje dan maar, thee en een homemade gebakje van een medereiziger die zich uitgeleefd had in de keuken. Heel fijn :) buikje gevuld en morgen weer lkkr ergens eten (tot m'n geld op is ;) ) Morgen naar het volgende stadje waar ze een mega dino museum hebben. Me looove dino's! Zin in :)
Kus
C

  • 11 September 2015 - 09:07

    Simone:

    Ahh zo cool walvissen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlie

Ola people, Leuk dat je geïnteresseerd bent in mijn reisverhalen. Enjoy en laat eens een berichtje acher, altijd leuk! XX Charlie

Actief sinds 16 Maart 2012
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 48146

Voorgaande reizen:

29 April 2017 - 28 Mei 2017

Alaska; Into the wild.

20 Januari 2017 - 05 Februari 2017

Haiti, here we are again!

04 Juli 2016 - 27 Juli 2016

China, back to the roots.

07 Maart 2016 - 16 Maart 2016

Orlando: home sweet second home.

01 September 2015 - 29 September 2015

Dont cry for me, Argentina

08 Oktober 2014 - 15 Oktober 2014

Tokyo, to infinity and beyond.

14 Februari 2014 - 09 Maart 2014

De tocht der tochten: Mount Everest base camp

23 Augustus 2013 - 13 September 2013

Tripping through Thailand!

28 September 2012 - 26 Oktober 2012

Rondreis India & Nepal

17 Maart 2012 - 27 Maart 2012

Geheimen van de Egypte

12 Juni 2011 - 02 Juli 2011

Mother Nature, here I come!

02 Augustus 2010 - 14 Augustus 2010

Helping Haïti

01 September 2009 - 30 September 2009

Rondreis door India

Landen bezocht: