Adrenaline, afzien en asskicking - Reisverslag uit Nāmche Bāzār, Nepal van Charlie Luijk - WaarBenJij.nu Adrenaline, afzien en asskicking - Reisverslag uit Nāmche Bāzār, Nepal van Charlie Luijk - WaarBenJij.nu

Adrenaline, afzien en asskicking

Blijf op de hoogte en volg Charlie

20 Februari 2014 | Nepal, Nāmche Bāzār

Dinsdag 18 februari 2014

8-I echt echt vroeg vandaag! We waren zo op tijd terug op onze kamer, maar na het inpakken en de laatste lauwe douche kregen Annelies en ik een lachkick waar we pas rond half een uitkwamen. Echt lang geleden dat ik zo gelachen heb :-D Tja, en dan is 5:15 uur in de lobby klaarstaan toch wel erg vroeg...
Maar op een paar minuten na stonden we klaar en meteen door naar het ontbijt. Niet dat ik daar trek ik had, twee gortdroge boterhammen met een btje jam en een semihalf warm gekookt ei, maar k heb m'n best gedaan. Last minute nog even contact gehad met m'n roze wolk, nu kan ik er echt tegen aan :)
Om 5:45 vertrekken we in het pikkedonker naar het vliegveld, wat al een tocht op zich is aangezien niemand licht heeft, er geen lantaarnpalen oid zijn en echt iedereen overal en nergens loopt. Uiteindelijk zonder kleerscheuren op het vliegveld aangekomen tegen 6:15 wat er ook een btje verlaten bij lag. Wederom door de bagagecheck, en nadat iedereen binnen was moesten we meteen bagage laten wegen. Kleine rugzak, waar ik m'n camera ed uitgehaald had, was 5,2 kg en m'n grote backpack... 9,4 kg, whiehoe!! Btje gesmokkeld, maar goed ;)
Dan zie je weer een hele ochtend voor je waar je op een gaar vliegveld zit terwijl je de weergoden positief probeert te stemmen, krijg je een ticket in je handen geduwd en moet je weer door een bagagecontrole, waarbij ik half aangerand ben door die Nepalese chick. Laat ik het zo zeggen, als een Amerikaanse douanier deed wat zij deed was ik miljonair geweest ivm de gewonnen rechtszaak daarna denk ik. (Niet alleen bij mij, maar bij alle 4 ook hè!)
Anyhow, we eindigden in de vertrekhal waar we ons dan maar wilden voorbereiden op lange wachttijden, maar ook hier werden we meteen doorgestuurd naar buiten om met de bus naar het vliegtuig te gaan. Motief gekker worden echt.
Na een paar minuten meteen het vliegtuig in en voor we het wisten stonden we met draaiende motoren op de startbaan. HERE WE GOOOOO!!

Ik kan je een aantal voorbeelden geven waarvan ik een adrenalinekick van krijg, maar zal je die details besparen. Kan je wel zeggen dat deze zeer zeker weten in de tot 3 staat! Wat een geniale awesome kickass ervaring om met zo'n klein klote vliegtuigje zo dichtbij die machtige reusachtige mountains te vliegen, van kleine baby bergen tot Miss Everest herself. Awesomeness in het kwadraat. Omdat ze de verwarming echt op 35 oid gezet hadden begon ik me niet echt lekker te voelen, zeker niet toen ik de landingsbaan in het vizier kreeg... Een schuine landingsbaan tegen bergwand aan van 145 mtr lang. Whaahhhh, das toch veels te kort!! Ik heb het gefilmd, het was zo onwijs kicken en spannend dat ik pas toen we stil stonden doorhad hoe hard m'n handen trilden hahaha! Zal proberen 'm later op FB te zetten, kunnen jullie meegenieten ;)
Aangekomen in one piece dus, thnx to oa de weergoden. Tis hier al een stuk kouder, we zitten inmiddels op de 2890 meter. Al minder zuurstof in de lucht dus, maar daar is door de roes nog niks van te merken. We maken de eerste wandelmeters naar een lodge om even bij te komen en te vieren dat het gelukt is. Ohja en thee drinken natuurlijk ;)
Tijdens het theedrinken, tis inmiddels 8.30 uur, verplaats ik nog wat spullen tussen m'n tassen en vertrekken we voor de eerste wandeldag terwijl de zon net over de berg peakt. Mooier kan de dag gewoon niet beginnen, heerlijk in het zonnetje die echt warm is. We wandelen kort vandaag, maar 3 uurtjes om er in te komen. Met name dalend, we slapen 200 mtr lager op 2680 meter, maar met een paar goeie stijgingen en je kan al last krijgen van hoogteziekte. Het was heerlijk om eindelijk te kunnen beginnen. Ging goed allemaal, en hoewel we rustig aan deden voor ons gevoel kwamen te na 2 uur en een kwartier al aan ipv de 3 uur die ervoor staat. Das op zich niet erg zal je denken, maar is slecht voor je lichaam want dat moet langzaamaan wennen aan de hoogte. Daarom moeten we ons houden aan de tijden die ervoor staan, morgen bv 5-6 uur.

We zijn gaan lunchen met de groep (de gids had zogenaamd een goed voorstel, we zouden per lodge gewoon een rekening maken en die delen met z'n allen. Als je weet wat die gasten gemiddeld wegstouwen ga ik daar niet aan meebetalen, dus A en ik betalen gewoon wat we besteld hebben), weer lekker een megabord mixed fried Rice gegeten met een kop warme lemon thee. Die thee was echt hemels, ik voel een nieuwe verslaving opkomen :) voor morgen m'n thermosfles maar mee laten vullen!
Na de lunch ff btje rondgelopen hier en checken we de kamer. Allemaal hardboard, dun hout waarbij je alles hoort van iedereen, kieren, enkele raampjes en een matras waar je een kast mee kan timmeren hahaha...(nu lach ik nog ;) ) maar het hoort erbij. Tis wel echt heel tochtig, eigenlijk gewoon koud als de zon er niet opstaat, dus dat gaat een goed nachtje worden meteen vannacht en m'n slaapzak uitproberen. De temp. die ik in m'n vorige blog schreef bleek echt uit iemands duim gezogen te zijn. Tis zonder zon een graad of 5, met zon een stuk warmer en savonds beneden vriespunt. Bbrrr ;)
Wat een soort van mini hoogtepuntje zou zijn is een grote hangbrug van 150 meter over een rivier, en die is in de buurt hier. Aangezien het pas 13.00 uur is ga ik met een aantal people alvast een stukje verder lopen, bij de ijskoude rivier en brug kijken. Vond het wel mooi maar niet bijz. Miss is die adrenaline nog niet uitgewerkt ;)
Water was zo koud dat na 3 sec je vingers al beginnen met tintelen en als je het nog ff langer doet zijn ze amputeerbaar denk ik! Ff lekker op een paar grote keien aan het stromende water gezeten met Joëlle (Belgische reisgenoot) en m'n roomie, daarna nog ff in de zon naast de rivier.
Rest van de middag btje blog geschreven (die vervolgens om onverklaarbare reden verdwenen is en k nu dus opnieuw ah schrijven ben), muziek geluisterd, een megabord spaghetti met tomatensaus half leeggegeten en bij de kachel gezeten. Tis hier freezing als de zon weg is hahaha, i know: heb her zelf opgezocht.
Heb sinds eind van de middag btje hoofdpijn wat btje erger ah worden is. Twijfel of ik aan die pilletjes moet beginnen of eerst nog een nachtje moet slapen, denk het laatste. Lange dag geweest, korte nacht, hoofd in de zon gelopen en al btje verkleurd en de hoogte is wel een goeie mix voor een enigszins gepijnigde hersenpan, toch?
Ga m'n blog afschrijven, lkkr nog een theetje drinken en dan lekker in m'n uberwarme poezenPJ in m'n slaapzak. Morgen weet je hoe het was ;)

Sweet Dreams en dikke kroel,
Charlie


Woensdag 19 februari 2014

Eerste nachtje in de lodge is goed bevallen, hoewel we weer later naar bed gegaan zijn dan de bedoeling was. Vlak nadat m'n blog klaar was kwam schaatsen ineens voorbij, dus hebben we gezien dat Kramer net naast het goud greep. Maar wel onwijs vet om dat te kunnen zien op 2650 meter hoogte midden in de bergen ;)

Vandaag een pittig dagje van ruim 7 uur lopen zonder pauze, dus volle dag, en met de laatste 3 uur alleen maar klimmen naar boven. Dat beloofd wat!
Ontbijt is eenvoudig, ik heb een pannekoek van 8 cm met bevroren jam en een kop lemon thee. Benieuwd wanneer het m'n neus uitkomt ;) Half 9 vertrekken we dan echt! Nog een btje last van een zeurende hoofdpijn, maar hoop dat dat overgaat in de loop van de dag en door veel water te drinken (gem. 4-5 liter per dag)
De eerste paar uur zijn goed te doen en we lopen door kleine dorpjes en grote hoge wiebelende hangbruggen. Ohja, die brug die ik gisteren noemde...dat was dus helemaal niet de hoogste! Iemand liep weer te ijlen, doen ze nogal veel hier stelletje blaaskaken. De hoogste hebben we vandaag gezien, maar kom ik zo op.
Na een uur of 3 lopen komen we bij de lunchplek aan, maar de kaart is hetzelfde en dat zal die ook blijven voor de komende 2 weken! Sterker nog, het wordt alleen maar kariger, geen vlees want dat schijnt niet meer te eten te zijn omdat alles aangevlogen moet worden en het niet meer vers is, zeker niet hoe hoger je de berg opgaat. Keuze bestaat gemiddeld uit een mega bord noodles of rijst met groente e/o ei e/o vlees, pasta met iets wat doorgaat voor tomatensaus en verschillende soepen. Das een fijne keuze hahaha!
Lunch werd een noodlesoep die wel goed te doen was, btje pittig maar wel lekker. Hierna zijn we verder gegaan en hebben we een lange, echt prachtige tocht langs het ijskoude druk stromende water gemaakt, waar plots hoog in de lucht 2 mega hangbruggen opdoemen. Freaking awesome! Maarja, tegelijkertijd het besef dat je dan wel eerst naar boven moet ;) en dat hebben we geweten. Was een aardige eerste klim, met natuurlijk ongelijke treden en uitstekende stenen. Boven aangekomen is het al een stuk kouder en waait het als een malle. En dan moet je die brug nog over he! De gebedsvlaggetjes wapperen alsof hun gebeden meer dan ooit gehoord moeten worden, machtig geluid terwijl ik over de stalen, stevig uitziende maar wiebelende brug loop. Ik heb geen hoogtevrees, maar deze gaf me toch aardig wat kriebels, zeker als je tussen de kieren van de vloer door naar beneden kijkt. Voel je het ook ;-) 150 mtr boven kolkend ijsijskoud water en rotsen? Heerlijk!
Aan de overkant gekomen gaat de klim stug verder en is het 3 uur alleen maar naar boven zonder een vlak stukje om even op adem te komen. Ik loop meestal achteraan zodat ik mijn eigen tempo loop, de meeste van de dudes lopen allemaal vooraan en het is met alles een 'wie heeft de grootste' contest. Met ALLES, dus ook wie er vooraan loopt. Je gaat je bijna afvragen waarom ze allemaal gescheiden of single zijn.
Ik vind het lekker lopen zo, en daar ga ik het op redden. Alleen maar klimmen voor een paar uur is zwaar, maar met een snicker tussendoor en liters water goed te doen. Een kwartier voordat we aankomen in Namchee Bazaar (wat ik op dat moment nog niet wist) zit ik er wel een btje doorheen. M'n hoofd wil wel, maar m'n voeten en benen willen bijna niet meer. Uiteindelijk strompel ik met een Chinees die ik vlak voor de finish tegenkwam over de finish en lopen we N.B. binnen, op 3440 meter, een stijging van 800 meter op een dag. Hoewel ik me de hele dag goed gevoeld heb en de hoofdpijn weg is, voel ik me niet goed en krijg ik een soort steek in m'n zij. Na het welverdiende kopje thee ben ik alle blaaskaken ff zat en ga ik alvast naar de kamer. We zitten op de 4e verdieping, wat natuurlijk betekend...juist, nog meer trappen. Een van de sherpa's, de dragers van onze rugzakken, laat me zien waar ik heen moet en ik zeg je: deze alternatieve lodge is een pre-hemel voor dat we bereiken waar we voor komen. We hebben met de hele groep de 4e verdieping, wat betekend geen rochelende Nepalezen sochtends vroeg. Daarnaast hebben we 2 toiletten, lades en gents, met een bril ;) en schoner dan k tot nu toe gezien heb. En met dat ik de kamer binnenloop en het bed zie, valt mijn ook meteen op de dikke überwarme deken die op m'n bed ligt. Ik heb echt een keer of 10 hardop 'oh Yes baby' gezegd, waarna ik door een bizar emotioneel gevoel overvallen word en spontaan in janken uitbarst. Hoe bizar, maar ook hoe opluchtend kan dat werken. Van alles schoot er door m'n kop, feit dat ik dit aan het doen was, de kick van de brug, pijn in m'n voeten, klotesituatie waar ik zo lang in gezeten heb, steek in m'n zij, de trek in drop die ik vergeten ben in m'n tas te stoppen...en m'n lief die ik mis.
Die jankbui is snel weer over en ik pak m'n mobiel en 500 roepies (€3,75) om internet te kunnen vragen. Dit is de laatste mogelijkheid voor internet voor de komende week, dus moet er ff gebruik van maken.
De bedenker van WiFi verdiend toch wel een Nobelprijs, want hoe heerlijk is het om even contact te hebben met degene die je mist? Zal ik wel een Chick voor zijn, maar het maakte mijn dag en ik was alweer vergeten hoe kapot ik een uur daarvoor was. Glimglim :)
Savonds met de hele groep gegeten, maar voordat het eten kwam kregen we allemaal een hete handdoek om je gezicht en handen mee te wassen. Gezien het douchetekort en geen warm water tot je beschikking was dit echt net zo goed als een verse pure Belgische gevulde bonbon, de eerste zoete aardbei van de zomer. Hoe overheerlijk om je gezicht in een bloedkokendhete doek te stoppen en al je poriën open te horen springen. Alle stof en zandbagger van je af te schrapen en zo'n heerlijk fris hoofd te hebben, dat je eigenlijk meteen daarna wel verder wil met lopen. Eigenlijk heeft een mens maar vrij weinig nodig om blij van te worden hier, een extra warme deken, een warme doek.. ;) en dan heb k het nog niet eens over het uitzicht!
Anyhow, daarna het eten dus, en k heb samen met Rob a la Lady en de Vagebond een bord spaghetti en sandwiches gegeten. Tis zoveel, dat krijg je echt niet weg in je eentje.
Na het eten nog een hele tijd zitten ouwe hoeren over van alles en nog wat terwijl we voor de belachelijk kleine kachel zaten. Das de enige kink in deze hemel, normaal heb je grote kachels op hout die heel veel warmte afgeven, hier staan 2 lullige elektrische kachels voor een grote ruimte. Btje jmmr ;)
Temperatuur is inmiddels gezakt naar -10 buiten, wat zodra je uit deze ruimte stapt meteen voelt. Alles is van hout, open, tocht, geen isolatie niks. Op de 4e is dat niet veel beter. Maar moet zeggen, het valt me nog alles mee en het vooruitzicht in m'n thermokleren, m'n warme poezenPJ , m'n -7 slaapzak en extra deken helpen daar wel bij ;)
Als k in m'n bed lig heb ik het dan ook niet koud, maar begint alles lekker te gloeien. Gaat een goeie eerste koude & warme nacht worden!

Bye loved ones,
XX Charlie


Donderdag 20 februari 2014

Wat een overheerlijke nacht heb ik gehad, zo heerlijk geslapen (voor Nepalese, bergbeklimmende begrippen dan hè, zal niet overdrijven ;) )
Wat een domper was dan meteen het ontbijt waar ik porridge, pap, met fruit besteld had. Voedzaam...enzo. Meer kan ik er niet van maken, want het was echt niet te eten. Brokjes, stukjes, bbrrrrr jakkkk. Halve schaal leegeten, toen hield het toch echt op.

Ohja, we zijn nog in Namchee Bazar, om te acclimatiseren ivm de hoogte. Ze noemen het ook wel de rustdag, maar denk maar niet dat we de hele dag in ons bed kunnen liggen ;-)
Staat na het ontbijt een wandeling van 3.5 uur op het programma, waarbij we nog verder stijgen om nog beter te wennen aan de ijle lucht, 3900 meter. En ook die hakt er aardig in kan ik je zeggen!! Geweldig mooi uitzicht als we omhoog lopen, maar het tempo is nog lager dan gisteren. Zo zou het ook moeten volgens de Bhim (dus niet zoals ik het eerder schreef ;) ), dus ik loop weer lekker achteraan, met oa Rob en Bhim.
Rob is echt een ontiegelijke droogkloot waar ik verschrikkelijk mee kan lachen. Eigenlijk trek ik het meeste op met hem, Jaap en Annelies, we zitten wel op een lijn met heel veel dingen. Daar komt bij dat Jaap en Annelies elkaar helemaal gevonden hebben (na 2 dgn al :p) en Jaap en Rob ook samen op een kamer liggen. Maakt het allemaal een stuk makkelijker ;-) de rest...qua mannen kan me gestolen worden, wat mij betreft hebben ze allemaal de kleinste hahaha. Stelletje opscheppers. De twee andere meiden zijn ook wel ok, vooral Joëlle uit België is een goeie aanvulling op de groep, zeker met haar Belgische uitdrukkingen enzo.

Anyhow, goeie oefening voor morgen, want het was een aardige klim naar boven maar met uitzicht op Mount Everest, die zich voor het eerst liet zien zonder wolken vandaag, en over de hele valei. Awesome. Awesome. Awesome.
Maarja, wat je op een oefendag naar boven loopt, moet je ook weer naar beneden ;) was ook een aardig tochtje langs de andere kant van de berg. Begon m'n linkerknie wel een btje te voelen, maar komt wel weer goed. Voel me sowieso heel goed eigenlijk, nergens last van.
Beneden aangekomen zijn we ff wat gaan opfrissen, voor zover dat kan met al 4 dagen dezelfde kleren aan hahaha, en met z'n 4e naar de bakker gegaan. Een bakker. Op 3440 mtr hoog. Hoe grappig is dat?!
Heel lekker broodje met kaas en een met chocolade gegeten, weet wel waar ik m'n ontbijt ga halen morgenochtend hahaha! Bye Bye pap, hello chocoladebroodje ;)

Zit nu in een raamkozijn te schrijven, tis koud hier en heb bevroren vingers. Zon heeft er niet zo'n zin in vandaag, veel achter de wolken wat meteen de temp. naar beneden haalt. Ga zo ff m'n haar wassen onder de kraan met ijswater en voor het eerst wat schone kleren aandoen. Nog iets waar een mens hier zo blij van kan worden ;)
Morgen weer verder, dan geen WiFi meer zeer waarschijnlijk, dus dan wordt het weer over ruim een week!

Denk aan jullie, thnx voor de leuke en lieve berichtjes :)
Kus Charlie

Ps. Er is een reisgenoot afgevallen vandaag, had al 3 dagen 40 graden koorts. Vliegt vandaag terug naar Kathmandu en wordt daar opgenomen in het ziekenhuis. Heftig...

  • 20 Februari 2014 - 20:33

    0ma Van Der Neut.:

    Hallo charlot, 'tHeeft even geduurd, want de preview werkte niet. Maar langs een omweg is het toch gelukt. Wat een belevenissen allemaal. Je moet er wel wat voor over hebben, om zulke geweldige dingen te zien. Sterkte met kou en "maaltijden" . Hou je goed en nog veel plezier Groetjes, oma en opa.

  • 20 Februari 2014 - 22:56

    Manouck:

    We hebben weer meegelezen met alle avonturen. Morgen ben je alweer een week weg. Een week en al zoveel beleefd ! Geniet er van, lekker lachen met de groep en we wachten je volgende bericht weer af. xXx Nouck

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlie

Ola people, Leuk dat je geïnteresseerd bent in mijn reisverhalen. Enjoy en laat eens een berichtje acher, altijd leuk! XX Charlie

Actief sinds 16 Maart 2012
Verslag gelezen: 1384
Totaal aantal bezoekers 49118

Voorgaande reizen:

29 April 2017 - 28 Mei 2017

Alaska; Into the wild.

20 Januari 2017 - 05 Februari 2017

Haiti, here we are again!

04 Juli 2016 - 27 Juli 2016

China, back to the roots.

07 Maart 2016 - 16 Maart 2016

Orlando: home sweet second home.

01 September 2015 - 29 September 2015

Dont cry for me, Argentina

08 Oktober 2014 - 15 Oktober 2014

Tokyo, to infinity and beyond.

14 Februari 2014 - 09 Maart 2014

De tocht der tochten: Mount Everest base camp

23 Augustus 2013 - 13 September 2013

Tripping through Thailand!

28 September 2012 - 26 Oktober 2012

Rondreis India & Nepal

17 Maart 2012 - 27 Maart 2012

Geheimen van de Egypte

12 Juni 2011 - 02 Juli 2011

Mother Nature, here I come!

02 Augustus 2010 - 14 Augustus 2010

Helping Haïti

01 September 2009 - 30 September 2009

Rondreis door India

Landen bezocht: