De dag die je wist dat niet zou komen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Charlie Luijk - WaarBenJij.nu De dag die je wist dat niet zou komen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Charlie Luijk - WaarBenJij.nu

De dag die je wist dat niet zou komen

Door: Charlie

Blijf op de hoogte en volg Charlie

17 Februari 2014 | Nepal, Kathmandu

Maandag 17 febr 2014

Pieppieppiep...whoehoeeeee, D-day today!! Om kwart voor 7 opstaan, 7.00 uur alles beneden in de lobby. Ging iets minder soepel dan het geschreven staat, maar we waren op tijd. Ongeveer.
Wat ik in de vorige blog niet gemeld heb is dat de afgelopen 3 dagen er geen vluchten van Kathmandu naar Lukla gevlogen zijn ivm het slechte weer. Fijn vooruitzicht ;-)
We moesten vanaf 7.00 uur klaarstaan zodat we meteen naar het vliegveld kunnen vertrekken als we groen licht zouden krijgen om te vliegen.
Eerst maar even ontbijten :) en met dat ik de eerste hap neem heb ik al geen trek meer. Toch wel enigszins spannend aan het worden! Uiteindelijk vertrekken er rond een uur of 9.15, maar hebben we ons aardig kapot gelachen met een deel van de groep en heb ik mijn laatste internetminuten waardevol besteed.
Ohja, ter info: ik ontvang geen sms'jes om de een of andere reden dus mocht je wat willen weten of sturen dan is per mail of FB het handigst!
Nu zitten we al een uur of 3 te wachten op het totaal niet interessante vliegveldje van Kathmandu. Eigenlijk is het een grote chaos met te energieke reizigers van alle nationaliteiten en Nepali die ook al dagen wachten op een vlucht hier vandaan. En het is hier echt niet groot, overal backpacks, wandelstokken, en Nepalezen met dikke mutsen op alsof het -10 is. Ter grappig.
Net om de tijd te doden even de tassen gewogen, ook te hilarisch. M'n grote tas woog 9,8 kg, CHECK! en m'n dagrugzak 5,5 kg....
Whahahahaaha omg, met dat ik hier zit en dit schrijf komt er gewoon een aap langslopen, in het vliegveld na de 'douane'. Hahahahaha, hoe bizar hahaha :p
Anyhow, het gewicht compenseert aardig. (Zal er maar niet bij vertellen dat er in m'n jaszakken 6 snickers, 5 pakjes sultana's, camera en fototoestel, telefoon en nog wat drop gepropt zitten...)
And now we wait! Ik ga ff monkeys spotten ;)

Nou, over decepties gesproken...na nog wat uren wachten krijgen we te horen dat alle vluchten voor de rest van de dag gecanceld zijn ivm harde wind in Lukla. Er is zelfs een vliegtuigje met Aussies dat al bij het vliegveld van Lukla was teruggekomen omdat er teveel wind stond en daarom niet durfde te landen. Kan je zeggen dat die koppies er erg deprimerend uitzagen toen die weer in de vertrekhal stonden. Bleek voor hun vandaag al de tweede dag te zijn dat ze niet konden vliegen.
Echt ontiegelijk balen en iedereen heeft er de pest over in. Helaas is het iets wat vaak gebeurd en het is miss maar goed dat veiligheid voorop gaat. Het is ook slecht voor te stellen, aangezien het bij ons helemaal opengetrokken was, knalblauwe lucht met stralend zonnetje.
Biem, de reisleider, is een btje knullig en houdt ons slecht op de hoogte. Spreekt ook niet heel goed Engels, wat het daarom ook wel wat lastig maakt, maar hij sleept ons weer naar buiten waar we ruim 30 min op de bus moeten wachten. Alles moet opnieuw geregeld worden natuurlijk, we hebben officieel geen bus en kamer meer.
In de bus draait hij er een btje omheen, maar komt erop neer dat we pp €25,- extra moeten betalen voor de kamer omdat we nog een nacht extra moeten blijven. Vrij apart gezien de bak geld die we betaald hebben, maar dit kan nou eenmaal gebeuren volgens Sawadee en het schijnt in de kleine lettertjes gestaan te hebben. (Gaan we nog wel ff uitzoeken)
Heb hem trouwens gevraagd wat er gebeurd als er over 1/2/3 dgn nog steeds niks vliegt. Zijn antw: dan kan je met een helikopter a $200,- extra pp (what the HECK) want die zijn stabieler en kunnen wel makkelijker landden, of een andere trekking doen naar het Annapurna gebergte, daar vlak in de buurt. Lekker antw als je al maanden ergens naar uitkijkt!
Nu hebben we iemand in de groep die toevallig voor Sawadee werkt, hoe bizar toevallig weer, en die begon meteen te steigeren toen hij die 2e oplossing hoorde: scheen helemaal niet waar te zijn. Pfff, lkkr vaag allemaal!
Anyhow, terug in het hotel gekomen, ff omgekleed (aangezien ik thermobroek en -shirt, lange broek, skibroek, lange mouwen shirt, fleecevest en skijas over elkaar droeg (alles om gewicht te besparen ;-) ) en het buiten blauw en zonnige was. Daarna met Annelies en 4 dudes, Rob, Mark, Bastiaan en Jaap, gaan lopen en uiteindeljk midden in het centrum van Kathmandu beland na 45 min. Zijn op een rooftop gaan zitten waar ik eerder geweest was en hebben daar heerlijk in het zonnetje tot deze onderging zitten eten en het tweede Nepalese (Ghokra) biertje gedronken. Bijna echt vakantiegevoel ;)
En toen opeens kwam ter sprake iets wat iedereen behalve Annelies en ik al wisten: er is gisteren een vliegtuigje neergestort hier heel dicht in de buurt, eenzelfde soort klein klote vliegtuigje voor een persoon of 20 waar wij mee moeten vliegen. En hoe bizar te toevallig hadden we het 2 dagen terug daar nog over en hoe lang het geleden is dat dat hier gebeurd was: 2008. En dan een dag later dit. Wtf echt!
Nou ben ik niet bang om te vliegen, maar dit komt dan wel ff dichtbij. Zeker als er al 3 dagen hier geen vliegtuig vandaan vertrokken is ivm slecht weer/wind/sneeuw op de landingsbaan.

Maar goed, positive thinking ;-) na lunch wat eigenlijk meteen diner werd gezien de lange lange wachttijd (heerlijke steak gegeten) nog naar een koffietentje gegaan en daarna in het donker weer terug gelopen naar het hotel. Vlak voor het hotel kwamen we Biem tegen, met de mededeling dat we morgen om 5:15 uur (!!) klaar moeten staan in de lobby, dan moeten ontbijten en dat we om 5:45 vertrekken naar het vliegveld om de eerst mogelijke vlucht te halen. 8-I vroegggggg!
Maar alles over voor de stinktocht der tochten, de 'ikgamezelfeensgoedtegenkomen'hel met bevroren vingers en tenen hahaha ;) weet wel dat k m'n kacheltje iig ga missen hihi...

Slaap lekker allemaal, ik ben er klaarrrr voor!
Kus Charlie

Ps. Op de valreep ook nog even medicijnen gehaald tegen hoogteziekte die volgens mijn apotheek niet bestonden maar die 90% van de groep wel had meegekregen van z'n huisarts/GGD. Zijn pilletjes waardoor je lichaam zich iets sneller aanpast aan de hoogte dan normaal gebeurd. Don't worry, totally legaal en voor het schamele bedrag van € 1,85 omgerekend voor 20 pilletjes (1.5 per dag voor 3 dgn voor 3000/4000/5000 mtr), benieuwd wat er in NL voor gerekend wordt. Wel blij dat ik ze heb though!

• 17 Februari 2014 - 22:09

Kepaes:

Balen zeg het wachten opeen vlucht. maar ook goed dat men geen riscico neemt .ik ben benieuwd of het vliegen nu doorgaat.

Doei,

x