Traffic jam & kamasutra... - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Charlie Luijk - WaarBenJij.nu Traffic jam & kamasutra... - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Charlie Luijk - WaarBenJij.nu

Traffic jam & kamasutra...

Blijf op de hoogte en volg Charlie

13 Oktober 2012 | Nepal, Lumbini

Vrijdag 5 oktober 2012

Vandaag weer een lange dag voor de boeg naar Orchha, ruim 250 km, weer een uur of acht gemilkshaked.
Als ik er nu op terugkijk was het een busreis from hell, een acht uur durende achtbaanrit waar geen einde aan leek te komen, bijna niet gestopt en airco die kapot was. Klinkt heel verwaand, I know, een Luxe probleem wat geen probleem is, maar k zag eruit+rook alsof ik net gedoucht had met Gangeswater. Odeur terrible! Hoogtepunt waarbij we bijna met bus en al omgekiept zijn. Onderweg verschillende traffic jams, ongelukken en omgevallen vrachtwagens vol met stenen en zakken graan ed. Echt geen fijne reis. Tussendoor hebben we nog vastgestaan in een file midden in een dorpje. Echt te hilarisch voor woorden, een kiepwagen stond overdwars op de weg om te lossen, maar op zo'n manier dat er nog een auto langs kon rijden. Tja, en als je dan van beide kanten tegelijk daar langs wilt rijden en elkaar geen voorrang gunt staat binnen 5 minuten het hele dorp vol en vast met auto's, volgeladen vrachtwagens, motoren, tuktuks, fietsen en bussen. En iedereen, omdat ze niet weten wat er aan de hand is, kruipt naar voren zodat je van twee kanten complete verkeerschaos hebt met oorverdovend getoeter in alle bedenkbare decibellen, met als kern een overdwarse truck met grint. Kers op de taart? Moet je met een paar mensen uit de bus stappen, naar de kern lopen en daar Chai (Indiase thee met melk en heel veel vullingspringende suiker) gaan drinken.  Je begrijpt, de chaos was compleet, want er reed toen helemaal niks meer en we werden letterlijk met open mond aangestaard ;) maar geweldig om te aanschouwen. Was in staat om het verkeer daar te gaan regelen, maar dat zou niet geaccepteerd worden. Omdat. Ik een vrouw ben. Dus.

Denk dat we ong 30-40 minuten hebben staan kijken, daarna gingen wat oude mannetjes van het dorp zich ermee bemoeien en kwam het weer een btje op gang. The ride continues.
Eenmaal aangekomen in Orchha, wederom een voormalig paleis wat pas twaalf jaar als hotel gebruikt wordt, komen we tot rust. Het ligt in the middle of nergens maar daardoor wel prachtig in de natuur aan een rivier, wat tevens het uitzicht is vanuit mijn kamer. Het is al laat, zon gaat bijna onder dus laat ik alles vallen en ga met wat mensen naar de rivier. Grote rotsen, lichte stroming, relatief laag staand water en kleinere keien die me doen denken aan vroeger toen we in Frankrijk dammen gingen bouwen in kleine stroompjes, samen met m'n pa en broer.
Het water is warm als lauwe thee, heerlijk om in te zwemmen. Samen met Niels btje gezwommen en geklauterd, bijna tot de overkant. Zon was al onder, darkness took over the river. Prachtige lichtval, but time to go.
Na het douchen worden we wederom 'gedwongen' om in het hotel te eten, wat wat natuurlijk een buffet is, maar waar je niet onder uit komt. Voor de verandering hebben ze hier ook alleen een buffet met niet bijzonder Indiaas eten, MAAR ook komkommer en wortel: geschild en voor zover te zien niet gewassen dus safe veggies! Om dit hemelse diner af te maken: ook nog olijfolie (of wat er voor door moet gaan) en balsamico. MmmmmmmM. Kan je normaal niet eten in een restaurant oid, want dan weet je nooit zeker of het met leidingwater is gewassen (en meteen aan de Ganges bent) of met mineraalwater. Lekker lopen konijnen dus ;) lovely.
Het paleis/hotel heeft een rooftop, om de hele binnentuin heen. Heb met een paar dudes nog geprobeerd om een matras daar naar boven te krijgen om daar, aan de rivierkant, onder volle maan te slapen. Maar de jonge broekies van een jaar of 13-14 die Savonds in het hotel werken komen qua Engels niet verder dan yes! dus begrepen niet wat we wilden en zijn we maar 'gewoon' saai boring in de kamer gaan liggen. Weer een lange dag, maar met mooie uitkomst :)

Bijna geen tijd om aan thuis te denken, hoewel ik vaak naar de foto's op mijn mobiel kijk. Hoop dat alles goed gaat met jullie, en natuurlijk met m'n kroelkatten thuis. Hier hebben ze alleen maar honden en olifanten.

Dikke kus,

Zaterdag 6 oktober 2012

Korte reisdag vandaag richting Khajuraho, de plaats waar de erotische/kamasutra tempels staan.
Reis van een uur of 5, lekker naar buiten gekeken waar je je echt kan blijven verbazen over hoe al deze Indiërs zo kunnen leven: ontelbare, echt totaal niet aantrekkelijke mannen met een snor die de gehele dag geen ene malle moer uitvoeren, maar alleen maar zitten, liggen of hangen op elke (on)mogelijke plek die je je maar kan bedenken. Als je zo'n klein dorpje dan weer uitrijdt zie je de vrouwen in lange, kleurrijke sari's aan het werk op het land of rondlopen met vee wat moet grazen, vaak met hun kinderen. Geloof dat ik die rolverdeling never nooit niet ga begrijpen.
Afgezien hiervan zijn ze eigenlijk heel smerig, of weten ze niet beter. Er is nergens riolering, dus alles en iedereen poept piest en kakt overal, maar dan ook echt overal. Vuilnisbakken, van die ontdekking hebben ze nog geen koriander gegeten want alles wordt gewoon op straat geflikkerd en wat er bv in Jaipur toe deed leiden dat we een paar uur met lege flesjes en bananenschillen hebben rondgelopen omdat we te geciviliseerd zijn om het maar gewoon over onze schouder op de bergen bende op straat te gooien.
Anyhow, dat hele beeld was ik even kwijt toen we de oprijlaan (!) van het hotel opreden en even later binnenlopen. Een balzaal van een ontvangstruimte/receptie, acht sjieke banken met zitstoelen, grote binnenplaats van gras met zwembad en zelfs iets wat voor een glijbaan door moet gaan (maar wat later gearresteerd blijkt te zijn door grote, zwarte raven die het als badje en drinkwater gebruiken). Heerlijk de rest van de middag in het zwembad gelegen, waar we uit het raam bespied werden door Indiërs. Annoying, Zeker als een groot aantal even later vlak bij ons komt zitten en foto's gaat zitten maken. Ondertussen komen er ook steeds meer stoelen en tafels binnen, blijkt er een feest te zijn van de grootste bank van India. Op de binnenplaats van ons hotel, waar alle kamers aan zitten. Zeer apart.
Eind van de middag gaan we fietsen passen, want morgen kunnen we tot 16.00 uur op de fiets de omgeving verkennen. Te grappig. Daarna gegeten, op de fiets naar het centrumpje zonder iets van licht, weer terug naar huis en was ik van plan naar bed te gaan. Maar bij 'thuis'komst bleek het tuinfeestje nog dik aan de gang te zijn en bleek de rest van de groep (die waren ergens anders gaan eten) incl mijn kamergenote nog niet terug, en zij had de kamersleutel meegenomen. Met dat ik naar de receptie loop om de deur Open te laten maken, komen de eerste mensen binnen: completely wasted, kachel. Er zou een huwelijksaanzoek geweest zijn van een van de stellen, en dat zou morgen over gedaan worden bij de kamasutra tempels (HOE romantisch!) en Marian, my roommate, zou sjans hebben gehad met een jongen uit het restaurant. Zo erg zelfs dat hij haar morgenochtend op zou komen halen om de stad te laten zien enz enz. Intussen de hele hal vol met kachel mensen incl Marjan dus kon ik eindelijk naar m'n kamer. Ze was echt in de 7e hemel; glimlach van oor tot oor, heeft een foto gemaakt van hem. Voel je de bui al hangen? Idd, die ene eerste relatief lekkere Indiër die ik vanmiddag op de motor zag wegrijden. Hmhm. Haar date. Geloof toch dat ik even speachless was, maar het ook leuk voor haar vond. Zij inmiddels veranderd in een grote blije glimworm.
Met dat ik het licht uitdoe om te slapen, denk uur of 01:00, hoor ik gegiebel op de gang. Herkenbaar gegiebel, en met dat ik de deur opentrek schieten drie mensen op de gang hun kamer in: Marjanne, Monique en Guda (geloof niet dat haar ouders konden kiezen qua naam. Onuitspreekbaar. Eveneens degene die ten huwelijk gevraagd zou zijn.) en als pruttelende vakvissen steken ze hun hoofd weer om de hoek van de deur waarna de rest verschijnt: ze staan in bikini, zeiknat, in de gang, helemaal melig omdat ze stiekem zijn gaan zwemmen wat niet mocht en weggestuurd zijn. Waarschijnlijk had je erbij moeten zijn, maar het was te melig. Na heen en weer gedwarrel door de gang, een mannelijke verloofde die in alleen zijn boxer short door de gang remde en nog een verloren fles wodka die eigenlijk geen inhoud meer had, zijn ze vertrokken naar hun bed.
En een date met kater later werd het toch nog rustig op de gang. Morgen lekker fietsen. Naar de tempels der...liefde? Seks? Levenswijze?

Kusje,

Zondag 7 oktober 2012

I want to ride my bicycle! Vandaag lekker een dag zelf de hort op. Ontbijten in het dorpje, waar de kamasutraboeken, kaartspelen en beeldjes je om de oren vliegen door alle verkopers, en dat op de vroege morgen.
Tempels liggen in het dorpje, dus niet ver fietsen. Redelijk groot oppervlakte waar verschillende tempels opstaan, allemaal met verschillende beelden, van naakte vrouwen tot de vele verschillende standjes die de kamasutra rijk is. Verwar het niet met seks, want het heeft (al wordt het wel op die manier uitgebuit hier en in NL) niks met seks te maken maar met verlichting.
Het was interessant om te zien, laat ik het zo maar omschrijven ;) Helemaal toen een aantal van de 'mannen' van het zwembad van gisterenmiddag ook daar rondliepen, wij met z'n 4e naar een afbeelding aan het kijken waren en ons afvroegen hoe en wat die man met die drie vrouwen nou eigenlijk aan het doen was: met dat ik in het verlengde van de tempel kijk, staat een van hen naar mij te kijken en zichzelf te uhm...betasten. Zal nogmaals vertellen dat Indiërs allemaal heel erg jak en petit zijn en enge hoofden hebben, dus het was geen fraai uitzicht. Om het maar voorzichtig uit te drukken. Onpasselijk werd ik ervan, en dat met een brandende zon en 35 graden. Bbbrrrr.
Anyhow, we zijn maar verder gelopen naar de volgende tempels waar we ze bleven tegenkomen, maar genegeerd hebben.
Na de tempels wat gegeten en terug naar het hotel om de fietsen af te leveren. Ik had gelezen dat er een national park in de buurt was met veel wilde dieren als oa tijgers, maar door een conflict tussen de overheid en de national parken in India moesten deze allemaal (!) voor ruim een week dicht. Tres bizar, en echt heel jmmr want ik was wel toe aan een stukje flora en fauna. We zijn naar een waterval geweest uiteindelijk, 40 min karren in een tuktuk, daar aangekomen 6 km gelopen in de brandende zon door de natuur (lees: geasfalteerde weg en wat bomen) naar de waterval die eruitzag als een gemiddeld Indisch mannelijk slurfje (wat ik dan weer weet omdat ze hier iedere twee mtr staan te plassen aan de kant van de weg en je daar niet omheen kan). Maar waterval was niet heel bijz. dus, omdat het water niveau erg laag was. Op foto's die in de souvenirshop hingen was te zien hoe groot het is met voldoende water, niet te geloven dat het water zo hoog komt. Zijn al diverse ongelukken gebeurd met mensen die het water onderschatten, en het wordt zo nu en dan als suicideplek gebruikt. Creapy. Zal het later op de foto's laten zien, het verschil tussen nu en met hoog water, lijkt het bijna de Niagra falls.

Lange tuktukrit weer terug, nog een duik in het zwembad en gegeten in het dorpje. Terug in het hotel was het weer tijd voor overdenkingen, want die tempels waren toch wel interessant ;)
Latertje geworden met rum en duizenden sterren onder een heldere hemel. Awesome :-)

Trusten en tot snel! Mis jullie Xx

• 13 Oktober 2012 - 13:15

Kees :

Hee charretje,

Met veel plezier je verslagen weer gelezen, weet je al wanneer je gaat klimmen in de bergen?

Veel plezier verder en blijf op je hoede:).

groet pa