Na regen komt.. - Reisverslag uit Chambrun, Haïti van Charlie Luijk - WaarBenJij.nu Na regen komt.. - Reisverslag uit Chambrun, Haïti van Charlie Luijk - WaarBenJij.nu

Na regen komt..

Blijf op de hoogte en volg Charlie

12 Augustus 2010 | Haïti, Chambrun

Woensdag 11 augustus 2010

Will today be the day? Tussen 9.00 en 10.00 uur had ik gezegd gisteren hé? Nou, toen hadden we nog geen rekening gehouden met het volgende: de kapotte betonwagen staat nog steeds hier!
En de fabriek heeft aangegeven dat deze wagen eerst gemaakt moet worden en terug moet komen naar de fabriek, voordat er überhaupt beton onze richting opkomt.
Dus… er moest eerst een knakker naar hier komen met een autootje, de koppeling moet gemaakt worden, terug naar de fabriek en dan zouden ze bellen wanneer de wagens onze kant op zouden komen. Lang verhaal kort: vergeet het beton voor de gehele morgen. What else is new.

Dus lekker de hele morgen een beetje dingetjes voor mezelf gedaan, beetje wassen, foto’s uploaden wat voor geen meter ging omdat het internet niet meewerkte en beetje lezen.
Om 11.30 stond er weer een 4**** menu op tafel: bonen met rijst en zure bom. Ik zie er bijna scheel van. (Ik bedenk me nu, stel dat je elke dat wortels zou eten, dan zou je ondertussen toch oranje moeten zijn?) Na het eten, nog steeds over de 35 graden, zit ik de mijmeren over mijn nieuwe New York trui die ik op het vliegveld gekocht heb: grijs joggingstof met capuchon en zakken aan de voorkant, en wat een zin ik heb die aan te trekken.
Het was de hele morgen heet, strakblauwe lucht met in de verte wat donkere wolken. Deze waren tegen lunchtijd boven ons kamp beland en het begon te regenen. En toen harder. En harder. En nog een beetje hardern. En de donder en bliksem gingen achter elkaar door. En de wind werd steeds erger en blies al de regen door de ramen waar gaas voor zit (ivm hitte zitten er geen ruiten e.d. in).
En net als je denkt dat het echt niet harder kan regen, gaat het nog harder. Ik heb dit werkelijk waar nog nooit meegemaakt. Tezamen met de giga harde wind en donder en bliksem leek het zowaar op/was het een kleine tornado die even danste over ons kamp.

Ik ben niet snel bang en ik hou van de natuur en zijn extremen, maar toen ik in de eetzaal stond en bedacht waar ik zou schuilen mocht het echt nog erger worden had ik geen antwoord. Ik was niet bang, maar de spanning vierde hoogtij zullen we maar zeggen :)
We konden vanuit de ingang van de eetzaal zien dat er van de kerk (grote soort circustent) geen stok meer overeind stond en compleet was ingestort. Ik heb twee filmpjes gemaakt, zal proberen om het op hyves te zetten of mail me dat stuur ik hem naar de door. Tres bizar kan ik je zeggen.
Inmiddels was een van de Amerikaanse meisjes naar de eetzaal gerend om te vertellen dat onze kamer inmiddels een groot waterballet geworden was. Ik ben samen met Marlies, die ook bij mij op de kamer slaapt, naar de slaapvertrekken gerend, door de stromende regen en het onweer. Kamer was een grote bende en alle spullen die naast het raam stonden waren compleet doorweekt. (Ook voor deze ramen zit geen glas, zijn alleen grote gaten in de stenen muur.)
Dus de rest van de middag hebben we opgeruimd, schoongemaakt, gedroogd en nog veel meer dingen, alles behalve beton storten. Later hoorden we van Chris, ‘onderman’ van Phil, dat de fabriek had gebeld dat ze niet zouden komen vandaag. Tis toch goed om te weten dat de fabriek in ieder geval weet hoe een telefoon werkt. Zouden ze is wat vaker moeten gebruiken.

Weer een dag voorbij gevlogen zonder dat we veel gedaan hebben. Woorden zeggen dat ze morgen tegen het einde van de middag komen, maar veel vertrouwen heb ik er niet meer in. Het zou zo zonde zijn als we dit niet eens af kunnen maken, zeker voor Dik die hier al bijna acht weken rondloopt en de vloer van A tot Z heeft (mee)gemaakt. Hij gaat met zijn vrouw as vrijdagmiddag weg, dus morgen is de laatste kans voor hem.
Maar goed. Rare dag vandaag, met lekker avondeten: op de bbq gebraden worstje met broodje, soort aardappelsalade en stukje maïskolf. Heerlijk!
Tussendoor kwam er nog een prachtige regenboog tevoorschijn, die echt een hele halve cirkel was en een tweede boog was lichter zichtbaar. Prachtig om te zien na al die regen.
Daarna leren pokeren. Eindelijk..! Heel dubbel, want die gasten wisten eigenlijk dat ze niet mochten gokken, maar omdat ze het met rumicubstenen deden ipv geld kon het dan weer wel. En het liegen (bluffen) en de rest kon dan ook wel. I rest my case.

Grappige noot van nu: ik zit in mijn pyjama in bed, klamboe eroverheen en buiten is het eindelijk gestopt met regenen. Er liggen natuurlijk gigantische plassen overal.
En nu zit er een dikke kikker (is het die van mij die in een prins met een fles wijn veranderd?) te kwaken alsof zijn leven ervan afhangt! En dat terwijl er normaal alleen maar grind ligt!

Ik ga jullie verlaten, jullie zijn alweer bijna wakker en gaan aan het werk en ik moet nog lekker slapen.
Morgen gaan we een tour maken door PAP. Dat schijnt ook weer niet echt zonder gevaar te zijn, we moeten in een dichte auto met gesloten ramen en de deuren op slot. We schijnen echt door het centrum te gaan rijden en plekken te zien waar de scheuren in de grond zitten van de aardbeving. Zal best heavy worden denk ik.

Sleep well and sweet dreams,
Charles

Ps. Nieuwe foto’s staan online: http://kissandpeace.hyves.nl (nieuwste foto’s staan achteraan)!

-----------------------------------------------------------------------------------------

12 augustus 2010 06:24 | Door: Karin
Hoi bouwvakkert,
Gisteravond laat pas de foto's en filmpjes gezien van jullie regenbuitje !
We waren een dagje naar de camping voor een soort reunietje met Haïtiaanse vriendjes en vriendinnetjes van Berline, vandaar.
Wel weer een ervaring erbij :-).
Ben benieuwd naar de verhalen over de trip van donderdag.
Alvast goedemorgen voor straks en tot je volgende verslag !
XXX,
K.
--------------------------
12 augustus 2010 08:30 | Door: Mary
Wat een gedoe zeg met dat beton, zeker als je uit zo'n georganiseerd landje als Nederland komt. Je gaat je echt afvragen wanneer is die vloer klaar!!?? Onderhand wel van alles meegemaakt met de extremiteiten van het weer, klinkt behoorlijk heftig. Ben benieuwd naar je verhalen over de trip die je gaat maken. Ik kijk uit naar je volgende verslag!
Liefs Mary
--------------------------
12 augustus 2010 10:29 | Door: Manouck
En ik ben volledig geïnspireerd om vanavond eens een exclusieve maaltijd op tafel te zetten... 3 x raden wat. Of zal ik het klaarmaken de eerstvolgende keer dat je weer naar Rotterdam komt? hehe Nèh.. doe ik je niet aan. ;-) Laat ons maar gauw weten hoe de gevaarlijke tour was. Take Care ! xXx Nouck
--------------------------
12 augustus 2010 18:38 | Door: Thir
Olà Charles!

Ik zit nu op de bank te balen omdat ik morgen de hele dag UBERstom werk moet doen! Ik wou dat ik ook daar was. Ik ben namelijk keigoed in beton storten.

En geloof mij maar als jij terug ben in het kikkerlandje, kan je zeker je trui aan want het is koud!

Ik vind de foto's van die bliksem bij die kerk wel heftig zeg! Net of hij wil zeggen, yees you can do it!:p

Heb je al op hyves gekeken?? Ik heb poezenfoto's gekrabbeld=)

Successs weer!!

Kusss
--------------------------
12 augustus 2010 19:06 | Door: Kees (pa)
Hee betonkanjer,

Je maakt wel wat mee zeg, Ik geloof dat je in 2 weken al meer regen hebt gezien als ik in 4 weken.

Is de tent van de kerk geheel kapot of is het een kwestie van weer opbouwen en opnieuw vastzetten.

Suc6 weer verder en kijk uit!!

Liefs pa,

xx
--------------------------
12 augustus 2010 20:23 | Door: Dennis
Hey Charles/Charlie/Charlotte,

Thxs voor je uitnodiging op facebook, ik ben meteen maar eens even gaan lezen op je blog. Ik heb het niet vaak dat ik hardop moet lachen als ik iets lees, maar je hebt echt humor! en het is voor mij natuurlijk erg herkenbaar wat je meemaakt. Knap van je dat je met die mannen aan het mee bouwen bent. Ik heb natuurlijk met je vader daar in de hitte staan werken, dus ik weet nu van wie je vader het heeft :-)

Groet,
Dennis
--------------------------

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlie

Ola people, Leuk dat je geïnteresseerd bent in mijn reisverhalen. Enjoy en laat eens een berichtje acher, altijd leuk! XX Charlie

Actief sinds 16 Maart 2012
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 48269

Voorgaande reizen:

29 April 2017 - 28 Mei 2017

Alaska; Into the wild.

20 Januari 2017 - 05 Februari 2017

Haiti, here we are again!

04 Juli 2016 - 27 Juli 2016

China, back to the roots.

07 Maart 2016 - 16 Maart 2016

Orlando: home sweet second home.

01 September 2015 - 29 September 2015

Dont cry for me, Argentina

08 Oktober 2014 - 15 Oktober 2014

Tokyo, to infinity and beyond.

14 Februari 2014 - 09 Maart 2014

De tocht der tochten: Mount Everest base camp

23 Augustus 2013 - 13 September 2013

Tripping through Thailand!

28 September 2012 - 26 Oktober 2012

Rondreis India & Nepal

17 Maart 2012 - 27 Maart 2012

Geheimen van de Egypte

12 Juni 2011 - 02 Juli 2011

Mother Nature, here I come!

02 Augustus 2010 - 14 Augustus 2010

Helping Haïti

01 September 2009 - 30 September 2009

Rondreis door India

Landen bezocht: