Leguanen, apen, papegaaien, krokodillen... - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Charlie Luijk - WaarBenJij.nu Leguanen, apen, papegaaien, krokodillen... - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Charlie Luijk - WaarBenJij.nu

Leguanen, apen, papegaaien, krokodillen...

Blijf op de hoogte en volg Charlie

24 Juni 2011 | Panama, Bocas del Toro

Dear loved ones,

Sorry, het heeft langer geduurd dan de bedoeling was, daarom een lang verhaal deze keer (je mag het ook in delen lezen hoor :P)

>
> Zondag 19 juni 2011
>
> Vaderdag vandaag, ook in Nicaragua en Costa Rica. Door het tijdsverschil en het kwartje dat best laat valt dat het vaderdag is ben ik volgens mij net op tijd met m'n pa een fijne vaderdag te wensen :-)
>
> Vandaag vertrekken we weer naar Costa Rica. Alles bij elkaar niet een heel erg lange rit, maar we moeten de grens weer over wat miss uren gaat duren.
> Gelukkig gaat het sneller dan de heenweg en staan wel in ruim een uur weer aan de andere kant van de grens. De rest van de dag is niet bijzonder, het restaurant is alles behalve lekker en stampvol ivm vaderdag. De porties die hier uitgeserveerd worden zijn echt belachelijk groot en verklaard meteen waarom alle inwoners van Costa Rica na hun 16e uitdijen tot jonge zeekoeien. Echt bizar hoe die jonge, slanke, mooie kindjes van nu over een jaar of tien zichzelf qua omvang verdriedubbelvoudigd hebben.
>
> Anyhow, omdat het allemaal gruwelijk lang duurt gaan we ook later weg en komen we pas tegen het einde van de middag aan op de ranch waar we slapen. Naja, ranch... ti's eigenlijk een veramerikaniseerd hotel met een paard. Waarschijnlijk heet dat ik Amerika een ranch ;)
>
> Savonds in het hotel gegeten, wat net zo slecht was als vanmiddag dus ben ik eigenlijk de hele dag misselijk geweest. 'Weet je meteen hoe ik me voel' zegt een reisgenote die 7 weken zwanger wat thuis nog niemand weet. Ik pas nog ff.
> Na het 'eten' ben ik met een paar mensen nog een ongeorganiseerde night tour gaan doen in het pikkedonker met een paar gare zaklampjes. Best wel spannend, aangezien hier best veel slangen en tarantula's zitten die niet echt goed te spotten zijn met m'n gare Xenoslampje :p Op een gegeven moment willen we van het hoofdpad afwijken, een pad op waar een Spaans bord staat met iets van '... Serpent...' erop, wat slangen betekend. Stoer als we zijn, en mede het begin van een standaard horrorfilm waar na 10 min al de eerste persoon vermoord is, lopen we dat pad op. Ik denk voor 20 stappen, want dan begint er iets heel hard te grommen in de bosjes waarna we nog net niet gillend terugrennen naar het hoofdpad. Held op sokken ;) Dan maar slapen!
>
> Maandag 20 juni 2012
>
> Heel lekker geslapen in bed met springveren, dat was erg lang geleden ;)
> Vanmorgen gaan we naar natuurlijke hotsprings, water dat door de vulkanische activiteiten verwarmd wordt. Oorspronkelijk zouden er naar een regenwoud gaan met vulkanische borrelende poelen van verschillende temperaturen om daar een wandeling van een paar uur te doen, maar het park is dicht op maandag. Minpuntje voor Shoestring, want dat hadden ze moeten weten. Maar goed, reisgids heeft een oplossing bedacht: dinsdag zouden we rond 9.30 uur gaan rijden naar de volgende plaats, dus als we om 6.00 uur uitchecken dan kunnen we snel even ontbijten ergens en om 7.30 alsnog die tocht wandelen. Klinkt als een plan.
>
> We staan klaar om te vertrekken, komt minpuntje nr 2: de hotsprings zijn ook dicht op maandag. Klein irritatiepuntje. Er zijn meer hotsprings in de area, dus wijken we uit naar een andere die verder weg is.
> Nevertheless, hotsprings zijn echt awesome! Midden in het woud zijn van stenen een aantal 'badjes' gemaakt waar verschillend temperatuur water instroomt. Een stukje verderop stroom de rivier die een gewone temp heeft. Genieten van een bloody hot 'bad' terwijl knalgele en oranje en grote blauwe vlinders om je hoofd vliegen. *...*
>
> Nadat ik helemaal gaargestoomd ben laat ik me van top tot teen insmeren met modder, zodat ik er nog jonger uit ga zien (a). Het lokale mannetje van een jaar of 50 heeft een goede baan: (blonde;)) buitenlandse vrouwen in bikini insmeren met bagger :p Nog 20 minuutjes opdrogen in de zon en daarna onder de douche (douchekop in een boomstam met water uit de rivier). Who needs Dove, Nivea en Vichy anyway ;)
> Hele ochtend daar eigenlijk een beetje gerelaxt! Heerlijk...
>
> Totaal in een utopische mood gaan we terug naar het hotel, even lunchen en dan een hikingtocht naar de waterval hier vlakbij, 45 min lopen. Er is tussendoor nog een aardige bui gevallen, dus lkkr blubberen. Waterval is niet heel groot, maar wel mooi blauw water en heel veel (tamme) vlinders. Via een ijzeren trap die tree voor tree in een rotsblok zijn geslagen spring ik als eerste het water in. In begin echt koud, maar echt heel lkkr als je door bent. De meeste meiden blijven boven staan (watjes), met een paar gasten ben ik verder stroom afwaarts gegaan, waar echt geen toerist komt en alles 100% echt is. Lovely.
>
> Terug in het hotel onwijs zin een warme douche, maar aangezien m'n roommate ongeveer 4x per dag douchet was er alleen nog koud water. Ggrrr.
> Aangezien het diner de avond ervoor geen succes was en de verse pizza's er goed uitzagen verheugde ik me daar eigenlijk stiekem al de hele dag op. De hele tafel, 21 personen, bestellen allemaal pizza, maar de stelletjes delen allemaal een Large pizza. En na een half uur wachten komt de totaal niet gezellige, ongeïnteresseerde ober mij (en nog 2 anderen) vertellen dat hij geen pizza meer heeft, dus eigenlijk gewoon geen mediums wil maken! Hhmmmmmrrggggggggggrrrrrrr. Aan mijn zondagse gezicht afgelezen te hebben mocht ik toen wat van de kaart uitzoeken. Op kosten van de zaak :p (i know, Hollander...maar had echt zo'n zin in pizza)
> Op tijd naar bed voor de vroege trip morgenochtend, 6.00 am vertrekken...
>
> Dinsdag 21 juni 2011
>
> Summer @ home!
> Om 6.15 am vertrokken, even uitgekleed voor 8.00 dollar om ergens op een ranch te 'ontbijten' waarna we doorkarren naar het national park voor onze hikingtocht van 7km. Om 7.30 am. *gaap* nee, was eigenlijk heel lekker maar duurde langer dan gepland en was vele malen intensiever dan Fabian gezegd had.
> Maar een prachtige, bijna onbegaanbare, tocht met onbeschrijflijk mooie bomen die zo in een sprookjesboek kunnen en waar de Efteling zijn vingers bij zou aflikken. Bijna magisch.
> De tocht ging verder langs een aantal lagunes met (borrelende en kokende) modder, water en stroom (stinkend naar rotte eieren) dat uit de grond kwam, alles verwarmd door de lava die hier vlak onder de aarde stroomt. (Ik heb gelezen dat er soms een deel van het pad waar we overheen zijn gelopen instort en een soort minikrater/gijzer wordt waar je ernstige brandwonden door kan oplopen.) Iedere lagune die we tegenkwamen was warmer en bubbelde het harder, zie een aantal filmpjes die op FB staan.
>
> Na ruim 2.5 uur zijn we weer terug bij de bus en gaan we op weg naar de volgende vulkaan in La Fortuna. Heftige trip die 4 uur had moeten duren maar waar we na 2 uur al aankwamen. Moet ook toegeven dat dit de eerste keer was dat ik me niet echt op m'n gemak voelde in de bus.
Achteraf blijkt dat we zo gehaast hebben omdat we anders de waterval zouden missen aangezien deze om 17.00 uur dichtgaat.
Dus...spullen uit de bus, naar hotelkamer, bikini aan met bergschoenen eronder (jaja, en kleren eroverheen aan :P) en weer verder! Had ik al vermeld dat we een gigagrote 2-persoons jacuzzi in de badkamer hebben staan? Beetje jmmr dat mn roommate een chick is ;)

Aangekomen bij de waterval wordt duidelijk waarom we bergschoenen aanmoeten: ruim 400 treden naar beneden, allemaal van ongelijke hoogte en in een smal weggetje naar beneden tussen bomen, planten en beestjes. (terwijl ik al hijgend met mijn crapconditie naar beneden loop zie ik nu al op tegen de weg terug naar boven..)
Waterval zou 70 mtr zijn, maar volgens mij is hij kleiner. Het water is 100% afkomstig van regenwater! Filmpje staat al op FB, die link zet ik nog een keer onderaan deze blog.
Maar lekker gezwommen, geprobeerd tegen de stroom in te zwemmen maar dat is echt onmogelijk! Terugtocht naar boven bleek toch mee te vallen en leek eigenlijk korter dan de weg naar beneden!

Terug in het hotel voor het eerst deze vakantie een hete douche gehad die tot het einde warm bleef. Die bubbels en bad komen morgen wel :P
Hoewel... Ik heb nog een zak was die eigenlijk gedaan moet worden. 1+1=2 toch?
Heet water+zeeppoeder+dirty laundry+jacuzzi=wasmachine!! Whahahaha, ik had een lol! Tijdens het eten (waar ik echt een walgelijk lekkere porterhouse steak van 500 gr met iemand samen heb gegeten die toch even vermeld moet worden)de jacuzzi aan laten staan, en toen ik net terug kwam was het programma net afgelopen. En een ranzig water (door al die jungletochten he ;)), dus het heeft gewerkt! SLimme jongens (lees: meid) die Hollanders..!
Daarna als een 17e eeuwse wasvrouw alles uitgespoeld en uitgehangen buiten over het balkon. Lol onder de Arenal vulkaan!!

Woensdag 22 juni 2011

Vandaag eindelijk wildlife spotten in een bootje op een rivier waar ik de naam niet meer van weet.
Anderhalf uur gereden, bijna alleen maar geslapen, gedroomd en muziek geluisterd.
De toch was prachtig, je vaart echt in de middle of nowhere waar overal dieren zitten. Aan het einde van de tocht hebben we kaaimannen, leguanen, apen (waaronder een groep pirates of the carribean aapjes!) hagedissen (oa de Jesus Christ lizard, omdat hij over water kan lopen!) kleine schattige vleermuizen en heel veel vogels gezien. Hoop dat mijn fotos een beetje gelukt zijn!
Na de tocht een lokale lunch in het dorpje en weer terug naar het hotel.
Onderweg stoppen we nog in een klein dorpje waar echt tientalle grote en veel meer kleine leguanen zitten. Echt geweldige, prehistorische koppen hebben die beesten, heel mooi!Kan er uren naar kijken, terwijl ze eigenlijk niks doen :P

Terug in het hotel een poging gedaan te internetten, maar hopeloos traag. Hoop dat de volgende bestemming beter werkt.
Heerlijk gegeten in een restaurantje vlakbij, tenderloin met rode wijnsaus en spekjes (de rest eromheen boeit niet!) MMMMMMMMMMmmmmMMMMMM! Ik hoop niet dat ik 10 KG zwaarder terugkom, want dat stond nl niet in de planning.
Owja, ik ben tijdens het eten benoemd tot bijna ideale vrouw...hahahahha! Ja lach maar :P waarom? oa. omdat ik van voetbal hou, bier drink en het leuk vind om te vissen (al heb ik dat al 100 jr niet gedaan). Er was nog wat, maar daar kom ik ff niet op ;)

Na het eten terug in het hotel komen we nog een 15 cm grote kever tegen. BBRRRRRR. Toen dat ding ging vliegen leek het net of er een vliegtuig opsteeg. Dirty!
Uiteindelijk geeneens gebruik gemaakt van de jacuzzi, maar douchen en naar bed voor meer sweet dreams!

Donderdag 23 juni 2011

Nog 1 dag en dan eindelijk salaris :P anders geen cadeautjes voor jullie!
Vandaag vertrekken we om 7.30 uur naar het zuiden van Costa Rica, waar we onderweg nog stoppen voor een boottocht over een rivier waar we krokodillen gaan spotten. Freaking awesome!
Na drie uur in de bus gaargestoomd te hebben gezeten komen we aan. De tocht begon eigenlijk zoals die van gisteren, en op het moment dat wij de dieren eerder spotten en benoemen dan de gids snapt hij het eindelijk: Crocs willen we zien!
We varen naar een klein strandje waar een giga croc ligt.: Osama bin Laden. Omdat hij zich altijd zo goed verstopt. Dus.
De kapitein stapt uit de boot met een stuk kip in zijn handen die hij in stukken breekt. Osama, 40 jaar oud, 5 mttr lang en 700 kg, heeft wel trek, en het wordt een beetje een kat en muis spelletje. Ook Hillary Clinton, vrouwtje, 20 jr oud, 300 kg, springt aan land. Ze heeft een veel genieperige, spitsere kop dan Osama en groene, katachtige ogen. Bitchy little thing ;)

Kip is op, crocs sago en gaan het water weer in. Alleen ligt Osama in de weg, en daarom blijft Hillary aan het oppervlak liggen. En toen heb ik, als enige!, haar staart(met twijfelachtige toestemming van de gids) aangeraakt terwijl ik naar Osama keek. Superfreakingvet! *Steve Irwin II* Whahahaha! Jongens waren wel jaloers :P
Na de tocht verder met de bus naar het stadje Manuel Antonio dat aan zee ligt. Het zeikt de rest van de middag van de regen, dus kunnen we niet heel veel doen dan in de bar hangen en een borrel drinken ;)
Blijf uiteindelijk nog met een paar gasten hangen en het bleef nog lang onrustig... :P

Vrijdag 24 juni 2011

SALARIS!! Let the shopping begin :P
Vandaag geen boeiende dag: hele dag op het strand!
Wel veel dieren gezien, waaronder een luiaard en wasbeer (die konden we ook weer van het lijstje afstrepen!), gezwommen in warm water, mn knie opengehaald aan losse stenen op de bodem van de zee en mn ring verloren. Nu lkkr gedouchet, beetje verbrand en eindelijk in deze middle of nowhere een computer met internet gevonden.

Hoop dat ik nog wat foto's kan uploaden :)

Morgen met de bus naar Panama, ben heel benieuwd hoe het daar is!

Mis jullie steeds meer...

Dikke kus
Charlie

fotos/filpjes: http://www.facebook.com/?ref=logo#!/photo.php?id=100000876368361&pid=566468

-----------------------------------------------------------------------------------------

25 juni 2011 06:53 | Door: kim
ik ben zo jaloers he... :-P
--------------------------
28 juni 2011 16:12 | Door: Thir
Ik wil een reactie achterlaten, maar weet niet wat ik moet zeggen. Dus ik zeg nog heeel veel plezier en kom maar gauw weer terug!!!!!!!!!=)

We missen jeee
--------------------------

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlie

Ola people, Leuk dat je geïnteresseerd bent in mijn reisverhalen. Enjoy en laat eens een berichtje acher, altijd leuk! XX Charlie

Actief sinds 16 Maart 2012
Verslag gelezen: 1137
Totaal aantal bezoekers 48269

Voorgaande reizen:

29 April 2017 - 28 Mei 2017

Alaska; Into the wild.

20 Januari 2017 - 05 Februari 2017

Haiti, here we are again!

04 Juli 2016 - 27 Juli 2016

China, back to the roots.

07 Maart 2016 - 16 Maart 2016

Orlando: home sweet second home.

01 September 2015 - 29 September 2015

Dont cry for me, Argentina

08 Oktober 2014 - 15 Oktober 2014

Tokyo, to infinity and beyond.

14 Februari 2014 - 09 Maart 2014

De tocht der tochten: Mount Everest base camp

23 Augustus 2013 - 13 September 2013

Tripping through Thailand!

28 September 2012 - 26 Oktober 2012

Rondreis India & Nepal

17 Maart 2012 - 27 Maart 2012

Geheimen van de Egypte

12 Juni 2011 - 02 Juli 2011

Mother Nature, here I come!

02 Augustus 2010 - 14 Augustus 2010

Helping Haïti

01 September 2009 - 30 September 2009

Rondreis door India

Landen bezocht: