Beton storten..a.k.a. GIRLPOWER!! - Reisverslag uit Chambrun, Haïti van Charlie Luijk - WaarBenJij.nu Beton storten..a.k.a. GIRLPOWER!! - Reisverslag uit Chambrun, Haïti van Charlie Luijk - WaarBenJij.nu

Beton storten..a.k.a. GIRLPOWER!!

Blijf op de hoogte en volg Charlie

07 Augustus 2010 | Haïti, Chambrun

Dear people,

Om maar gelijk weer even mijn fout in de vorige blog te verbeteren: als je foto's wil zien check http://kissandpeace.hyves.nl!!

Hieronder mijn verhaal van gisteren en vandaag!

Donderdag 5 augustus 2010

En toen was het alweer donderdag! Time flies..you know..! Vandaag was de dag der dagen wat door sommige als een wereldwonder zullen beschouwen: vrouwen in de bouw. Het zou toch verboden moeten worden.

Om half 8 ontbijt, en ik kreeg die cornflakes echt niet meer weg. En even voor de duidelijkheid: het zijn niet de lekker knapperige kellog’s cornflakes, maar droge andere dingen met zaadjes erdoorheen. Morgen zeker weten ontbijten met Wasa crackers en earl grey thee! (Ik schaam me bijna, echte Nederlander dat ik ben..)
Na ontbijt kwam er een giga betonwagen het kamp inrijden: we konden aan het werk! Eerst werd een project van Amerikanen gestort, waar onze hele groep bij gekeken en geholpen heeft. Eerst kijken wat nou eigenlijk de bedoeling was, daarna keihard meedoen! Erg leuk om te doen kan in je zeggen. Je zweet je helemaal kapot, vol in de zon ookal was het pas 9 uur maar veel voldoening als het klaar is.

Toen de vloer daar klaar was, reed de betonwagen naar ons project: het warehouse. Hier zijn we bezig een betonnen vloer te leggen waar uiteindelijk grote containers op komen te staan waar spullen in opgeslagen kunnen worden en waar vrachtwagens in geladen en gelost kunnen worden.
Tijdens het lopen van de Amerikanen naar onze werkplek, zei Dick (Bouwleider, is hier al 6.5 week) dat ik laarzen kon lenen van de Amerikanen zodat ik in het beton kon gaan staan om zo goed te kunnen verdelen en aanduwen. GENIAAL! Ik moest maar even 3 maten te groot nemen, dan kon ik er met schoen en al in, zei hij. Whahaha, toen ik ze aanhad voelde ik me net de GVR! (Check de foto’s op hyves!) De eerste lading was dus een restant van de Amerikanen en dekte maar een klein deel. We hadden net lekker de spirit te pakken, maar de volgende wagen kwam pas ruim een uur later! Dus wij in de schaduw wachten terwijl het eerste deel al aan het drogen was. We hebben expres een cm of 10 onder de rand laten drogen, zodat we met het verse beton het goed konden afwerken.
Terwijl de tweede wagen bezig was met klaarmaken om te storten, kwam de 3e al aanrijden! We konden in een keer doorgaan :)
Zoals ik al zei, je zweet je echt de tandjes, ik heb me 4x ingesmeerd, pet en zonnebril opgehad en toch ben ik nog verbrand. Niet heel erg, voel er niks van op dit moment. Moet toch ook wel met een beetje kleur terugkomen he!
’s-Middags heb ik niet heel veel gedaan. Omdat we de hele morgen aan een stuk zijn doorgegaan, afgezien van dat uur wachten, waren we redelijk stuk. Om 12.00 uur lunch, Haiti’s haute cuisine: rijst met bruine bonen. (Das dan toch een beetje een tegenvaller als je giga trek hebt..!)
De rest van de middag eigenlijk niet veel meer gedaan. Ben zelfs nog een uur in slaap gevallen…
Was gedaan, ze hebben hier gewoon wasmachines! Ouwe dingen, maar beter dat dan alles met de hand wassen toch! Eten van vanavond was niet bijzonder, het toetje daarentegen wel: chocoladepudding met marchmellows! We hebben nl sinds vandaag een nieuwe (Amerikaanse) kok, die moest denk ik even laten zien wattie kon..! Lovely, zkr na die hondenbrokken(zoals iedereen het ontbijt inmiddels noemt) en de lunch van vanmiddag.

Dat was het weer voor vandaag! Ownee, dus niet: morgen zou ik naar Hart voor Haiti gaan om de conferentiezaal te schilderen, maar Dick heeft gevraagd of ik morgen hier wil blijven om mee te helpen met de volgende voorbereiding voor beton storten. Dit zou eigenlijk pas maandag weer gebeuren, maar gaan we proberen zaterdag al te doen. Blijkbaar heeft mijn girlpower toch wel indruk gemaakt (a)…

Dikke kus en thnx voor jullie reacties :) Ben ik echt heel blij mee.

Charles


Vrijdag 6 augustus 2010

Vandaag another day in de bouw! Ik denk dat ik mijn roeping gevonden heb, dan maar geen goudsmid en bachelor in Law :P Whahahaha!

Om half zes ging de wekker. Ik heb de hele nacht met de telefoon in m’n hand geslapen, omdat ik bang was dat ik de wekker niet zou horen..! De ventilatoren maken nogal wat herrie, dus ik zag het al voor me dat ik om 8.00 uur aan zou komen kachelen, en dat kan niet natuurlijk.
Om zes uur naar de eetzaal, wat gedronken en toen op naar de bouwplaats. En het was toen al 30 graden! Het beton van gisteren was inmiddels gedroogd, zodat we de bekisting er vanaf konden schroeven en ongeveer 4.5 meter verder konden verplaatsen. Dus ik begon met een boormachine alles los te halen, met z’n 5e de bekisting verplaats om het vervolgens weer vast te zetten. Toen met een slijptol stukken op maat gezaagd (dat begint er meer op te lijken he…) en vervolgens met een boor gaten in beton geboord. Geniaal!
Helaas geen foto’s van, want voor mannen is dit natuurlijk de normaalste zaak van de wereld dus gaan ze daar geen foto’s van maken…en aangezien ik mezelf nog moet bewijzen heb ik daar ook niet om gevraagd :P Om 12.00 lunchen met… jawel, rijst met bruine bonen en een zure bom. Kraak nog smaak.
Maar dat hebben we de hele dag door gedaan, terwijl de zon vandaag zo’n 40 graden naar de aarde stuurde. Ik heb me weer veel ingesmeerd, maar ben toch wel weer verbrand. Maar das wel goed, ik moet Job inhalen. Die is hier nu vijf weken en echt ZO bruin dat hij bijna een Haïtiaan lijkt. Niet normaal meer!!

Tot een uur of 14.30 zijn we hiermee bezig geweest, daarna mochten we nog kijken of we konden helpen bij een project van de Amerikanen. Even gekeken, maar eigenlijk helemaal gaar van de zon ben ik maar even lekker gaan liggen en weer in slaap gevallen. Ernstig… bijna twee uur liggen slapen.
Wat ik nog vergeet te melden is dat we hoopten morgen beton te krijgen, maar toen we de laatste schroef in de bekisting hadden gejast kregen we te horen dat er morgen niks komt, waarschijnlijk pas maandag of dinsdag. Lang leve de Haïtiaanse mentaliteit…(op dit soort vlakken dan!)

Lkkr gedoucht, daarna weer gegeten en beter dan vanmiddag: gebbqde kip, macaroni met kaas en koude snijbonen uit blik. En een toetje, iets met cornflakes met een sausje als koekje, maar die heb ik maar aan me voorbij laten gaan ;)..!
Ben nu lkkr muziek aan het luisteren, nieuws aan het checken en aan het schrijven. Strax hebben we weer meeting met een stukje. Weer spannend. Daarna weer schaken, ik ben met een dikke competitie bezig ;) eerste verloren (hij denkt dattie goed is, maar ik heb hem gewoon laten winnen :P) en gisteren na 15 zetten Schaakmat! En nou ben ik uitgedaagd door mister beard. Das een lang verhaal, komt nog wel. Hij’s zeer irritant, heb eigenlijk ook helemaal geen zin maar moet eigenlijk wel winnen :P

Lieve schatten, het gaat goed en ik mis jullie :)
Er is al een week voorbij en tijd vliegt hier echt! Morgen gaan we naar een weeshuisje om met kindjes te spelen. Ik hoop een paar mooie foto’s te kunnen maken.

Kiss,
Charlie

Ps. Ik ben trouwens officieel erkend al bouwvakker, want ik heb bouwvakkerarmen: rood/bruin met witte bovenarmen van m’n shirt…! Whoehoeeee!!

-----------------------------------------------------------------------------------------

7 augustus 2010 06:26 | Door: karin
He bouwvakkert!
Goed gedaan hoor, ik wist wel dat je het kon!
Succes met de schaakcopmpetitie, wist niet dat je dat leuk vond :-)
Ben benieuwd naar de foto's van het weeshuis en de kindjes. Ga je daar de sokpoppen uitdelen ?

XXX,K.
----------------------------
7 augustus 2010 08:32 | Door: Buurman
Halloooooooo!

Jij hebt het daar wel naar je zin hè:D Wel leuk om zo te lezen!

Heb je het nog naar je zin? Jack wel in iedergeval, hij is heel druk, maar soms ook lief!

Nu je officeel bouwvakker bent, heb je dan ook zo'n harige bilspleet boven je poepbroek uit? Blijft trouwens die cement daar niet aan plakken?:P
Grapje hooooooooooor

Nou veel plezier en wij blijven meelezen met jou avontuurtje!

Doeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeiiiiiii
----------------------------
7 augustus 2010 08:39 | Door: Thir
Chaarlees!!

Je bent dus omgetoverd tot Bob de bouwer? Het gaat wel goed lees ik zo!

En je hebt eindelijk iemand gevonden om mee te schaken!! Mazzelaar:p

Heeeel veeeel successss!!

xxxxxxx Thir
----------------------------
7 augustus 2010 14:06 | Door: Kees (pa)
Hee bouwvakster,

Fijn te horen dat je het naar het zin hebt. zoals mama al net heeft geschreven IK WIST WEL DAT JE HET KON. (ps alhoewel ik wel nog even bij dirk zal informeren :-))

Suc6 verder,

en weer de groeten aan allen.

xx
pa
----------------------------
7 augustus 2010 17:50 | Door: simone
Hoi char,
Leuk om je uitgebreide verslagen te lezen! Ik ben nu ook op vakantie dus reageren en lezen duurt wat langer!
Goed dat je hard aan het werk ben en ik hoop dat je nog veel dingen gaat doen!
Xx Siem
----------------------------
7 augustus 2010 23:32 | Door: Mary
Kijk nu komt de ware spirit boven, dit geeft voldoening! Ik heb ook ooit beton gestort en voelde me toen echt stoer, kan me er dus wat bij voorstellen!!
Ik wens je suc6 met je schaaksessie, gewoon inmaken en doen of dat de gewoonste zaak van de wereld is, dat is jou wel toevertrouwt toch! Geniet van het spelen met de kindjes lijkt me onwijs leuk, die kleintjes zijn altijd zo heerlijk om me te spelen.
Liefs Mary
----------------------------

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlie

Ola people, Leuk dat je geïnteresseerd bent in mijn reisverhalen. Enjoy en laat eens een berichtje acher, altijd leuk! XX Charlie

Actief sinds 16 Maart 2012
Verslag gelezen: 569
Totaal aantal bezoekers 48351

Voorgaande reizen:

29 April 2017 - 28 Mei 2017

Alaska; Into the wild.

20 Januari 2017 - 05 Februari 2017

Haiti, here we are again!

04 Juli 2016 - 27 Juli 2016

China, back to the roots.

07 Maart 2016 - 16 Maart 2016

Orlando: home sweet second home.

01 September 2015 - 29 September 2015

Dont cry for me, Argentina

08 Oktober 2014 - 15 Oktober 2014

Tokyo, to infinity and beyond.

14 Februari 2014 - 09 Maart 2014

De tocht der tochten: Mount Everest base camp

23 Augustus 2013 - 13 September 2013

Tripping through Thailand!

28 September 2012 - 26 Oktober 2012

Rondreis India & Nepal

17 Maart 2012 - 27 Maart 2012

Geheimen van de Egypte

12 Juni 2011 - 02 Juli 2011

Mother Nature, here I come!

02 Augustus 2010 - 14 Augustus 2010

Helping Haïti

01 September 2009 - 30 September 2009

Rondreis door India

Landen bezocht: